Yosemite en Sequoia

13 juni 2017 - Yosemite Valley, Verenigde Staten

Dag 4

Gisteravond in het donker aangekomen bij de RV Campground in Yosemite park, Yosemite Lakes RV resort. Wat een rit van 4 uur moest zijn, werd een rit van 7 uur totaal. Wel leerzaam, dat alles hier gewoon een stuk verder is dan je denkt. En waar je in Nederland om de zoveel kilometer op de snelweg wel een benzinepomp tegenkomt, is dat hier dus niet het geval! Met een benzinezuipende RV ga je hem dan wel een beetje knijpen. We hadden nog steeds geen internet kunnen opzetten ondanks meerdere pogingen. De tip voor mensen die nog willen: organiseer internet al vanuit huis! We gingen de snelweg af om naar een pomp te zoeken maar dat blijkt niet zo makkelijk zonder navigatie. Door wat rond vragen een plaats gevonden waar 5 benzinepompen zaten in een straal van 500meter. Schiet mij maar lek. Afijn we zijn weer vol getankt en hopelijk zsm wel internet. Inmiddels door alle vertraging werd het langzaam aan donker en toen we Yosemite bereikten mochten we uiteraard nog even klimmen. Ineens een afslag van de hoofdweg bracht ons op de big flat Oak road en daar begon Marks rijlessen opnieuw. Tegelijkertijd tijd werd het donkerder en de haarspeldbochten namen toe... afijn we hebben het gehaald, voor tien uur aangekomen en Mark heeft geboren uit noodzaak met 2 blikken red bull achter zijn kiezen tegen de jetlag de camper onder de knie. we kregen een mooie plek toegewezen in het rv park. Een stuk beter, al meer in de natuur vlak bij een rivier.  Vandaag gaan we naar Yosemite Valley in Yosemite National Park. De Valley is 2 km bij 1 km en vormt het hart van het nationale park. Met een combinatie van regen en zon, is het hier toch onverwacht koud! Dus de lange kleding die we bij ons hebben gaan aan en veel laagjes zomerkleding. Poncho's tegen de regen en gaan.... Ondanks het weer zeer geslaagd! Wat mooi is het hier. We hebben oa de Lower Yosemite Falls bekeken, de Yosemite Fall is de grootste waterval van Noord-Amerika, via deze route kan je deze heel goed zien. Wat een watergeweld is dat daar! Wow, daar moet je niet invallen... De Tioga pass is gesloten, omdat er zelfs nu nog teveel sneeuw ligt daar. Hierdoor zijn de watervallen een rivieren echter extra wild en mooi om te zien. 15 jaar terug is het sneeuwpak voor het laatst zo dik geweest op de top. Dat is dus weer mooi meegenomen! Het was daardoor ook wel erg druk, omdat meer mensen dit natuurgeweld wel willen zien.

Leuk die sneeuw, nu echter nog een dikke trui...  Ook vannacht is het weer ijskoud in de camper, het bleek -2 graden te zijn!  We hebben veel korte broeken en t-shirts bij ons maar geen truien.... dus we werden vroeg wakker en rilden van de kou. Toen zijn we gaan uitvinden hoe de kachel werkte. (Kachel op zomervakantie in Amerika??) We hebben eerst met onze ijsvoeten heerlijk voor de kachel gezeten voordat we plannen gingen maken voor de dag.

Dag 5

Volgens mij is het sneeuwdag vandaag! Zegt Lisa. Vandaag weer naar Yosemite Valley. Overal in de Valley ligt vandaag inderdaad sneeuw!!! Super mooi en weer heel anders zo'n landschap. Niet zo gek dat het zo koud was vannacht! Eerst geloof je het niet, maar dan hoe verder je komt, hoe duidelijker de sneeuwlaag toch echt zichtbaar wordt. Gek idee dat we over een paar dagen 40 graden hebben!

Vandaag een wandeling gemaakt in Happy Isles, richting Vernal Fall Bridge. Een flinke klim stijl omhoog, Robin op Marks rug en Lisa zelf klimmen. Wat ons een leuke wandeling leek blijkt een echte hike te zijn... we lieten ons niet uit het veld slaan want er kwamen aardig wat gezette Amerikanen naar beneden... als zij het kunnen, kunnen wij het zeker! Uiteindelijk na een flinke klim vanaf de brug de super wilde rivier bewonderd met op afstand de prachtige waterval. Vanaf de brug werd gewaarschuwd dat het verdere stuk nog heftiger zou worden. Dus zijn we omgekeerd daar. We hadden tenslotte de waterval gezien! En hadden inmiddels wel wat verzuring zo her en der...

Vanuit de shuttle bus zien we Half Dome, een gigantisch rots van 87 miljoen jaar oud! Deze rots is ook in de verte te zien als we een prachtig uitzicht hebben vanuit 'Tunnelview', waar we later met de camper heen rijden.

We gaan weer op pad naar Three Rivers. Mark heeft onze RV inmiddels zeer goed onder de knie, geweldige chauffeur.

Sequioja RV Range, we zijn er, wow wat een geweldige Campground, vandaag echt kamperen want we hebben een 'Dry campground' dus geen "Full hookup" met water, riool en electriciteit. Nou ja, is het echt kamperen als je gewoon naar de wc kan, water hebt en kan koken en zelfs de papfles kan opwarmen in de magnetron door de generator te gebruiken! Prima te doen dus, douche op de campground zelf en voor vertrek even je 'afval' legen. Geweldige plek middenin het bos. Deze, ook voor andere mensen, prachtige  natuurcamping en oase van serene rust wordt even wild verstoord door onze komst... sorry mensen... De koeiendans bij de Bieslandse hoeve is er niks bij als onze camper open gaat, Als een stel losgeslagen stieren stormen ze de RV uit en leven zich (luidruchtig) uit. De omgeving stimuleert hun gedrag ook, heerlijk. Lekker aan de haal met stokken, water, zand en andere dingen die ze rondom de RV vinden. Lekker slapen straks, morgen Sequoia national park in.

Dag 6

Vandaag bezoeken we Sequoia nationale park, we gaan dit park via een uitdagende weg in; Route 198. De 'aardige' Ranger bij de ingang raadt ons sterk af om de 198 te rijden ivm de heftige haarspeldbochten en campers zoals die van ons (>22voet) zouden daar problemen mee kunnen krijgen. De manager van het rv park had hier voor gewaarschuwd en zei dat het prima te doen is. Dus het risico genomen en toch doorgereden. De route is inderdaad een uur lang klimmen . Heftig maar het was onwijs mooi! De uitzichten vanaf deze route zijn prachtig! We zijn zeker 5 keer gestopt.

Al vond Chantal het toch best eng om aan de buitenzijde te zitten en het ravijn in te kijken! Na een flinke klim van ruim 7000 feet (ruim 2000 km!) zien we een bordje "Giant Forest". Onze mond viel open: wat een gigantische bomen staan er in dit bos. Hoog groot en dik!! Flinke kale stammen die pas op grote hoogte takken met groen bevatten. Adembenemend!

In het "Giant forest" gaan we op zoek naar de bekendste boom; de General Sherman Tree. Dit is de grootste levende boom in de wereld. Het is niet de hoogste, maar heeft het meeste hout in een boom. De diameter van deze 2000 jaar oude boom is 103 meter op de grond, hij is 275 meter hoog en naar schatting weegt deze boom meer dan 1300 ton. Het pad erheen werd met stappen uitgemeten in de lengte van de boom, dat was best grappig. Erg indrukwekkend om onderweg al zoveel van die grote reuzen tegen te komen. Het lijkt wel of je in een sprookje rijdt op sommige plekken, onwerkelijk. Toen moesten we weer terug. De snelste weg (scheelt een uur) was weer terug over de 198. Dus maar weer de route 198 gepakt, uurtje dalen met volle concentratie, maar wel een uur omrijden bespaard.

Na Sequoia rijden we naar Bakersfield, eigenlijk geen plannen, maar een tussenstop naar Death Valley. Het is dus vooral een reisdag. Aangekomen op het RV park; Riverrun village duiken we gelijk het zwembad in. Het is hier al aanzienlijk warmer, dan waar we vandaan komen, ruim 30 graden. Naast ons komt een gezin te staan met een Westie, volgens Lisa Bup genaamd. Lisa heeft gelijk aanspraak via ons. Ze mag zelfs even met hem rondlopen. Het is een typisch Amerikaans hondje, gemiddeld de helft zwaarder dan hij zou moeten zijn, haha!

1. Stephan:
    17 juni 2017
    Gaaf mensen! Elkaar wel een beetje warm houden he ;) Mooie foto's. Ga de eekhoorn aan Sjon laten zien. Veel plezier!
  2. Dorieke:
    17 juni 2017
    Ik leef helemaal mee! Geweldig. En wat een mooie belevenissen voor Robin en Lisa.
  3. Rowena Hulst:
    17 juni 2017
    Wat gaaf om zo een indruk te krijgen van jullie geweldige reis! Wat een prachtige omgeving en mooie foto's! Leuk om zo te zien en te lezen wat jullie meemaken. Doen jullie voorzichtig! Dikke kus voor Lisa en Robin
  4. Bea:
    17 juni 2017
    Zelfs sneeuw gehad dat verwacht je ook niet. Mooi zeg de natuur en wat een prachtige waterval! Leuk om zo met jullie mee te reizen! :)
  5. Bas & Eef:
    18 juni 2017
    Wat een mooie en leuk foto's! Op en top genieten. Leuk om jullie verhalen te lezen.
    Lfs en knuffels!
  6. Mark en Chantal Lansbergen:
    18 juni 2017
    Bedankt voor alle leuke reacties mensen! Erg leuk om te lezen. Binnenkort weer een verhaal en hopelijk gauw ook foto's! Kussen
  7. Peter:
    18 juni 2017
    Mark, dat kiekje van die berg met boom lijkt verdacht veel op de achtergrond van één van die vele beeldschermen met een appeltje bij jou in huis?¿ ben je er toevallig niet eerder geweest.. ;P
  8. Tamara:
    18 juni 2017
    Wat een avontuur zeg. Super gaaf om te zien. Veel plezier nog
  9. Marieke Hendriks:
    19 juni 2017
    Lieve allemaal,
    Wat een mooi avontuur en erg leuk om te lezen en jullie reis zo te volgen.
    Eveline moest heel erg lachen om de foto van Lisa dat ze 'de waterval opdrinkt'! En ze vroeg of er ook zwembaden zijn (ik las al dat die er zijn). En natuurlijk of wij daar volgend jaar ook naar toe gaan ! Geniet er van!
  10. Mark en Chantal Lansbergen:
    20 juni 2017
    Bedankt! Wat een leuke reacties!
    Nou Marieke, ik zeg gaan ;) genoeg tips en onvergetelijke vakantie gegarandeerd!

Wij doen altijd voorzichtig :)